Natuurgeneeskunde

Praktijk Melilotus Natuurgeneeskunde | Pam Slaats

Natuurgeneeskunde

De natuurgeneeskunde gaat uit van een holistische benadering. Dit geeft aan dat er naar de totaliteit van het dier wordt gekeken, waarbij er een grote samenhang bestaat tussen het fysieke, mentale en energetische deel van het lichaam en waarbij omgevingsfactoren een rol spelen.

Ieder dier en mens bezit de kracht om verstoringen in het lichaam te balanceren en zich te herstellen. Er is altijd een natuurlijke neiging naar gezondheid. In de natuurgeneeskunde wordt dit het zelfgenezend vermogen genoemd.

Wanneer zich een ziekte bij het dier manifesteert, wordt er in de natuurgeneeskunde gezocht naar de onderliggende oorzaak van deze disbalans. Symptomen worden niet onderdrukt, maar de oorzaak van het probleem wordt aangepakt. Er worden aanpassingen gemaakt in de leefomstandigheden van het dier en/of natuurlijke therapieën ingezet die het zelfgenezend vermogen van het lichaam ondersteunen. Op deze manier kan het totale systeem zijn eigen balans weer terugvinden.

Ieder dier is uniek, een natuurgeneeskundig behandelplan wordt dan ook volledig op het individuele dier afgestemd.

VOOR WELKE DIEREN?

Ik behandel honden en katten in mijn praktijk.

BIJ WELKE KLACHTEN?

Natuurgeneeskunde kan bij zeer diverse klachten hulp en ondersteuning bieden. Klachten die veel worden gezien in de praktijk zijn huidproblemen, allergieën, spijsverteringsproblemen, hormonale problemen, bewegingsproblemen, weerstandsproblemen, chronische aandoeningen, gedragsproblemen, ouderdomsklachten en vage/onverklaarbare klachten.

Je kunt ook bij mij terecht voor advies over onderwerpen zoals voeding, het vaccinatiebeleid, het ontwormbeleid, vlooien- en tekenbestrijding, castratie/sterilisatie, begeleiding bij dracht en de nestperiode van hond en kat, palliatieve zorg en stervensbegeleiding. Hierover kun je meer informatie vinden bij Therapieën en adviezen.

Vanuit de natuurgeneeskunde is het voorkomen van ziekte bij het dier een belangrijk principe. Een preventieve check-up kan daarom erg waardevol zijn. Je dier wordt hierbij natuurgeneeskundig in kaart gebracht en eventuele aandachtspunten op fysiek, mentaal of energetisch gebied worden vroegtijdig opgemerkt. In veel gevallen kunnen latere problemen hierdoor worden voorkomen.

De natuurgeneeskunde kan ook ondersteuning bieden tijdens reguliere behandelingen, bijvoorbeeld voor/na operatieve ingrepen of naast reguliere medicatie. Natuurlijke middelen kunnen helpen om bijwerkingen te voorkomen of verminderen en om overbelasting van de organen zo veel mogelijk tegen te gaan.
Natuurgeneeskundige hulp is ook zeker zinvol na een periode van reguliere medicatie. Door het lichaam weer in balans te brengen, wordt de kans dat de klachten opnieuw optreden vele malen kleiner.

‘’Nature itself is the best physician’’

– Hippocrates